مجلس در بودجه سال ۹۹ باید به اعتبارات تامین دارو توجه ویژه داشته باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهروز بنیادی با اشاره به نامه وزیر بهداشت به "تدروس آدانوم" مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در مورد تحریم‌ها گفت: یقیناً نامه وزیر بهداشت به عنوان شخص اول سیاست‌گذار در حوزه سلامت و بهداشت کشور به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و پیگیری مشکلات تامین دارو از مجامع بین الملی موثر خواهد بود. از طرفی مجلس و تمامی سازمان‌های مردم نهاد باید این فریاد را به گوش نهادهای بین الملی که موظف به نقش آفرینی در حوزه سلامت مردم جهان هستند، برسانند که هدف آمریکا خدمت به بشریت نبوده و انسان‌ها را برای رسیدن به منافعش قربانی می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بر اساس ادعای آمریکا، تحریم‌های ظالمانه ظاهراً شامل داروها، غذا و تجهیزات پزشکی نمی شود، در حالی که در عمل، توقف مراودات بانکی در سیستم‌های بین المللی بانکی و اعمال محدودیت‌های جدید با درخواست اطلاعات دقیق درباره شرکت‌های ایرانی که طرف معامله شرکت خارجی قرار می‌گیرند، نمی تواند به غیر از تلاش‌های عمدی برای توقف واردات و تهیه چنین کالاهایی برای مردم نیازمند تلقی شود. 

وی افزود: محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای شرکت‌های همکاری کننده با ایران ایجاد کرده مشکلاتی را برای واردات دارو به وجود آورده است،  تنها 3 درصد داروهای مورد نیاز از خارج کشور وارد شده و مابقی آن در داخل کشور تولید می‌شود. اما بخشی از مواد اولیه داورها، برخی از داورهای سرطانی، داورهای بیماران خاص و تجهیزات پزشکی از خارج کشور وارد می‌شود که با مصوبه اخیر آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

بنیادی با اشاره به عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات خود در خصوص اجرای سازوکار اینستکس و گشایش در حوزه‌های غذا و دارو گفت: اگر اروپایی‌ها هم مانند ایران توانایی مقاومت در مقابل خواسته‌های غیر منطقی آمریکا را داشتند، ایران با مشکلاتی کمتری مواجه می‌شد. اما حکومت‌ها از آمریکا حرف شنوی دارند و منافع خودشان را  به خطر نمی‌اندازند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: همواره تلاش شده کشور دچار کمبود تجهیزات پزشکی و دارو نباشد، ممکن است به دلیل شرایط دشواری که به دلیل تحریم‌ها برای کشور ایجاد شده است، در ماه‌های آینده با مشکلاتی در خصوص تامین دارو مواجه شویم. از طرفی امیدواریم در بودجه سال 99 که به زودی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، کمیسیون بهداشت با برنامه‌ریزی مناسب بتواند سهم ریالی و ارزی برای گشایش اعتبار در خصوص تهیه دارو و غذا را فراهم کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.