جای برگزاری نشست تخصصی در بررسی ایدز خالی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با مسئولانی از دستگاه‌های مختلف اعم از سازمان بهزیستی، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسانه ملی و سازمان‌های مردم نهاد به منظور بررسی وضعیت بودجه مورد نیاز برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز و ضرورت توجه به حوزه پیشگیری و درمان این بیماری و اطلاع‌رسانی در این موردبرگزار شد.

فریده اولادقباد با انتقاد از اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه نگاه ویژه ای به حوزه زنان و خانواده در تدوین لایحه بودجه 99 نداشته اند گفت: ما پیش از این نشستی را با مسئولان معاونت های اجتماعی و حقوقی سازمان بهزیستی برگزار کردیم که در آن پیشنهاداتی درخصوص اعتبارات لازم جهت تخصیص به حوزه زنان و خانواده مطرح شد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کنونی فراکسیون زنان که باید در کمیسیون تلفیق بودجه مورد توجه قرار گیرد، توانمندسازی زنان به ویژه در حوزه بهداشت و درمان و پیشگیری از رفتارهای پرخطر است که منجر به بیماری های واگیردار همچون HIV می شود و می تواند بنیان خانواده و وضعیت فرزندان و همسرانشان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی با یادآوری نشستی که به عنوان عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در برج میلاد همراه با مسئولانی از وزارت بهداشت و درمان، شهرداری و سازمان های مردم نهاد در آن حضور داشته و به ارائه گزارش در این خصوص پرداخته است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آمارهای ارائه شده درخصوص وضعیت مبتلایان به ایدز متنوع و متفاوت بوده و ممکن است به دور از واقعیت باشد، بنابراین مجلس با رویکرد قانونگذاری و نظارت و از طریق همکاری با دستگاه های مربوطه درخصوص کنترل ویروس HIV به طوری که رو به گسترش نباشد، ورود پیدا کرده است.

اولادقباد گفت: متاسفانه رسانه ملی نیز به دلیل تابویی که در این بخش وجود دارد، در زمینه اطلاع‌رسانی به این حوزه به طور جدی ورود نکرده است، هر چند از سال 80 اقداماتی هرچند محدود در این زمینه انجام شده است، اما کافی نبوده است، هرچند در مدارس به این موضوع در قالب دو طرح مدرسه مروج سلامت "پیشگیری از رفتارهای پرخطر" و طرح نماد " نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزا ن" پرداخته شده است، اما اطلاع‌رسانی درخصوص بیماری ایدز باید در سطرح گسترده‌تری صورت گیرد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: اتفاقی که در چهارمحال و بختیاری درخصوص ابتلای تعدادی از افراد به بیماری ایدز به وقع پیوست غم‌انگیز بود، ضمن اینکه باید گزارشی از وضعیت سایر استان‌ها در این خصوص به ویژه در مورد شرایط زنان و دختران و مادران مبتلا به ایدز ارائه شود، همچنین در این مورد شفاف‌سازی شود که دولت چه اقداماتی در این حوزه انجام داده و تا چه اندازه در زمینه پیشگیری موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به نقش اثرگذار مجلس، دستگاه‌های اجرایی و سازمان های مردم نهاد در زمینه آگاهی‌بخشی در حوزه پیشگیری از ابتلا به ایدز، تاکید کرد: موفقیت در این زمینه متضمن عزمی ملی و هم افزایی و همیاری دستگاه‌های مربوطه در این زمینه است.وی در ادامه از رسانه ملی خواست تا از اساتید، مشاوران و روان شناسان مجرب دعوت کند تا در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز اطلاع‌رسانی کنند. همچنین یادآور شد که کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در صورتی امکانپذیر است که در کتب درسی به آنها اشاره شود.

اولادقباد ادامه داد: متاسفانه هزینه‌کردها در کشور بیشتر در حوزه درمان صورت می‌گیرد و این در حالی است که باید در زمینه پیشگیری سرمایه‌گذاری شود. از سوی دیگر لازم است برای ممانعت از بروز رفتارهای پرخطر که بعضاً منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود، از طریق آموزش مهارت‌های اساسی به ویژه به دانش آموزان، والدین و معلمان ورود پیدا کنیم، هرچند متاسفانه با کمبود شدید مشاور در مدارس مواجهیم ، کما اینکه باید 40 هزار نیروی مشاور در این حوزه فعالیت داشته باشند، ما تنها 12 هزار مشاور داریم، در حالی که آنها می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از رفتارهای پرخطر داشته باشند، بنابراین دانشگاه فرهنگیان باید این اهتمام را داشته باشد که برای پذیرش رشته مشاوره و رشته بهداشت و سلامت به عنوان یکی از رشته‌های مورد نیاز مدارس به جذب دانش آموز بپردازد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی از مصوبات قانون برنامه ششم توسعه است، تاکید کرد: دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف خود در این زمینه به خوبی عمل کند.

در ادامه طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو مجمع نمایندگان تهران با تاکید بر اینکه از طریق تابوشکنی باید به طور شفاف به ارائه راه‌های پیشگیری و درمان بیماری ایدز بپردازیم افزود: موضوع مهمی که بارها با آن برخورد کردیم و دست‌اندرکاران نیز آن را به خوبی مشاهده کرده‌اند، تابویی است که در خصوص کنترل بیماری ایدز با آن مواجه هستیم، ضمن اینکه تابوشکنی در این زمینه به معنای عبور از خطوط قرمز فرهنگی نیست، بلکه در این خصوص باید به موضوع آموزش به طور ویژه توجه شود.

وی افزود: فراکسیون زنان به طور قطع پیشنهادات مطرح شده از سوی دستگاه‌های مربوطه برای کنترل بیماری ایدز را به طور جدی پیگیری خواهد کرد، بنابراین دستگاه‌های مربوطه باید در ارائه راه‌حل‌های کارشناسانه نمایندگان مجلس را مساعدت کنند، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که جای برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه خالی است، معضلات موجود پیرامون هم خانگی که در این نشست مطرح شد از این جهت دارای اهمیت است که بزرگترین آسیب‌دیدگان آن را زنان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها رو به رشد است، بنابراین برای جلوگیری از مشکلات و بیماری‎هایی که ممکن است در پی آن ایجاد شود، لازم است فرهنگ‌سازی شده و آموزش‌های لازم ارائه شود.

سیاوشی تاکید کرد: کنترل بیماری ایدز نه تنها به عزم ملی نیاز دارد، بلکه مسئولان مربوطه نیز باید به این نکته توجه کنند که در زمان بروز مشکل در مناطقی همچون لردگان با اظهارنظرهای غیرکارشناسانه جامعه را ملتهب نکنند، هم‌اکنون باید عزم ملی در جهت کنترل بیماری ایدز ایجاد شود تا مشکل لردگان تکرار نشود، ضمن اینکه دستگاه‌های مربوطه همچون سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی باید از طریق آموزش به این حوزه ورود پیدا کنند و از ظرفیت فضای مجازی نیز بهره‌مند شوند و سازمان‌های مردم نهاد را نیز مشارکت دهند.وی در پایان تاکید کرد که فراکسیون زنان برگزاری نشست مسئولان درخصوص بررسی موضوع ایدز را از طریق اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری خواهد کرد.

فاطمه سعیدی عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی در رابطه با نحوه کنترل بیماری ایدز است افزود: باتوجه به اینکه 13 میلیون جمعیت دانش آموز در کشور وجود دارد، می‌توان از طریق اطلاع‌رسانی به 26 میلیون نفر از والدین سرمایه‌گذاری مطلوبی در جهت کنترل این بیماری انجام داد و این در حالی است که این امر مغفول باقی مانده است، اطلاع‌رسانی از طریق آموزش و پرورش نه تنها به هزینه زیادی نیاز ندارد، بلکه چنانچه این وزارتخانه به این مهم ورود پیدا کند، به طور قطع وزارت بهداشت و درمان نیز در این زمینه با این وزارتخانه همکاری خواهد کرد.

ناهید تاج الدین عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در مسیر کنترل بیماری ایدز به طور جدی پیگیری شود گفت: به رغم اینکه سازمان‌های متعددی دغدغه رفع این مشکل را دارند، اما متاسفانه آسیب‌‎های اجتماعی به سرعت در حال گسترش است، چرا که تصمیم‌گیران در نشست‌هایی که به منظور پیگیری این موضوع برگزار می‌شود، به جای ارائه راهکار تنها به بیان مشکلات می‌پردازند.

وی در ادامه از مسئولان مربوطه خواست تا به جای اینکه در مسیر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد برای رفع مشکلات موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی سنگ‌اندازی کنند، از ظرفیت آنها برای اثربخشی اقدامات انجام‌شده بهره مند شوند.
 
تاج الدین گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند ابتلا به ایدز از رگ گردن به آنها نزدیکتر است، چرا که این امکان وجود دارد که از طریق مراجعه به یک دندانپزشک که به اصول بهداشتی پایبند نباشد، به این بیماری مبتلا شوند، بنابراین جا دارد که با حساسیت بیشتری به این حوزه ورود پیدا کنند.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون تمام کمیسیون‌های تخصصی مربوطه اعم از فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و امنیت ملی و سیاست خارجی باید نشستی در رابطه با کنترل بیماری ایدز برگزار کنند که در آن پیشنهادات دستگاه‌های مربوطه مطرح شده و برای آن راهکاری ارائه شود.

مجید رضازاده دبیر کمیته ایدز سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اقدامات مطلوبی برای کنترل مشکلات ایجاد شده ناشی از ابتلای تعدادی از افراد به بیماری ایدز در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد افزود: مشکلات ایجاد شده در لردگان ریشه در ناآگاهی و کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی داشت، به رغم ممانعت افراد در این منطقه از برگزاری کارگاه پیشگیری از ایدز، توانستیم مرکز باشگاه مثبت را جهت ارائه مشاوره به ساکنان این منطقه تحت عنوان پایگاه سلامت اجتماعی ایجاد کنیم.

براتی صله دبیر کمیته ایدز بهزیستی با بیان اینکه کمبود منابع مانع از ارائه خدمات مطلوب در زمینه کنترل بیماری های واگیر می شود گفت: هم اکنون اقدامات بهزیستی در زمینه ایجاد مراکز گذری انجام می شود، به این صورت که 105 مرکز برای مردان و 15 مرکز برای زنان ایجاد کرده است، همچنین در تهران 18 مرکز کاهش آسیب ایجاد شده که از این تعداد 3 مرکز ویژه زنان است، ضمن اینکه بزرگترین مرکز ارائه خدمات به زنان آسیب دیده فردا در محله شوش تهران افتتاح خواهد شد.

وی در بیان اقداماتی سازمان بهزیستی برای کنترل بیماری ایدز انجام داده است تصریح کرد: این سازمان در 6 ماه اول سال گذشته 30 هزار تست برای تشخیص بیماری ایدز انجام داده است، همچنین 36 باشگاه مثبت در کشور ایجاد شده است، از سوی دیگر مرکز خدمات اجتماعی به منظور حمایت از این بیماران و آگاهی بخشی در این زمینه با مشارکت مردمی، مددکاران و روانشاسان فعال شده است.

براتی صله در خصوص بودجه‌ای که به این بخش تخصیص یافته است یادآور شد: امسال قرار بود به بهزیستی در راستای برنامه چهارم استراتژیک ایدز ، 80 میلیارد تومان تخصیص داده شود، اما در نهایت این رقم به 7 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده، اما در نهایت یک میلیارد آن نیز محقق نشد. ضمن اینکه در بودجه 99 با وجود کاهش شدید اعتباراتی که در این بخش وجود دارد، توجهی نشده است

جعفری مدیرکل مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 5 درصد جامعه را دانشجویان تشکیل می دهند، در زمینه فعالیت هایی که در حوزه کنترل بیماری ایدز انجام شده است گفت: هم اکنون درمان در این حوزه بر پیشگیری مقدم شده است و این در حالی است که کنترل بیماری ایدز از طریق پیشگیری امکانپذیر است.

وحید جهان‌میری‌نژاد پژوهشگر و مشاور کنترل بیماری ایدز در وزارت بهداشت و درمان با یادآوری اینکه طراح شعار روز جهانی ایدز مبنی بر همه در یک کشتی نشسته ایم، بوده است افزود: تخصیص اعتبارات به کنترل بیماری ایدز در حالی پاسخگوی نیازهای این بخش نیست، که در کنار این بیماری سایر بیماری های مرتبط اعم از HVP ، HSP و سل مقاوم به درمان گسترش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: کودکان مبتلا به ایدز توسط پرورشگاه ها نیز پذیرش نمی شوند، هم اکنون می طلبد که برای کنترل بیماری ایدز وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات وفناوری به ارائه برنامه های آموزشی بپردازند و از این طریق راه های انتقال این بیماری را به وضوح در واحد درسی مهارت های زندگی بیان کند.جهانمیری‌نژاد در ادامه از مغفول ماندن پیشگیری سطح یک در حوزه آموزشی انتقاد کرد.

معصومه هدهدی مشاور معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش به موضوع بیماری های جنسی و ایدز دو نگاه وجود دارد افزود: برخی معتقدند سلامت روحی دانش آموزان را نباید فدای سلامت جسمی آنها کنیم، از سوی دیگر عده ای هم لازم می دانند در این زمینه آموزش داده شود، این مهم تا مدتی قبل در قالب ارائه دروس زیست شناسی و سلامت و بهداشت مطرح می شد، و از دو سال قبل کتاب مختص به آن تحت عنوان سلامت و بهداشت منتشر شده و فصل هفتم آن به موضوع بیماری های واگیر و در رأس آن هپاتیت و ایدز اشاره شده است.

وی اظهار کرد: این کتاب به این دلیل در سال آخر دبیرستان تدریس می شود که دانش آموزان وارد دوره بزرگسالی می شوند ضمن اینکه فیلم های آموزشی در این رابطه در سایت رشد قرار داده شده است، کما اینکه مشاهده فیلم "من سارا هستم" اجباری شده است، همچنین درس سلامت بهداشت به لحاظ اهمیتی که دارد، جزو دروس امتحان نهایی قرار داده شده است.

مشاور معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه مشاوران در مدارس به آگاهی بخشی در زمینه بیماری ایدز می پردازند تصریح کرد: رشته سلامت و بهداشت باید در سرفصل های دانشگاه فرهنگیان گنجانده شود. ضمن اینکه باید به این مهم توجه شود که رویکرد وزارت آموزش و پرورش در زمینه کنترل بیماری ایدز پیشگیری است.

مرتضایی نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست یادآور شد: این وزارتخانه برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز براساس توصیه نامه شماره 231 که دارای 54 ماده بوده و در سطح بین المللی اجرا می شود، اقدام می کند، کما اینکه در این توصیه نامه حفظ حقوق اجتماعی کارگران مورد تاکید است، به گونه ای که بعد از ابتلا به این بیماری از سوی جامعه طرد نشوند.

محمدمهدی قاسمی مسئول شبکه سلامت صدا و سیما گفت: رسانه ملی در سال 80 با تشکیل کمیته ملی ایدز جهت کنترل این بیماری ورود پیدا کرده که نقش اثرگذاری نیز داشته است، یکی از مشکلات کنونی در زمینه کنترل بیماری ایدز این بوده که این مهم در اولویت وزارت بهداشت و درمان قرار ندارد و این در حالی است که وقتی به این موضوع توجه شود، تمام دستگاه ها و رسانه ملی نیز بدان ورود پیدا خواهند کرد.وی در پایان از نمایندگان مجلس خواست به لحاظ اهمیتی که این موضوع دارد برای آگاهی بخشی در این بخش ، بودجه ای در نظر گرفته شود.

لیلا ارشد رئیس موسسه مردم نهاد زنان خانه خورشید با بیان اینکه این موسسه با بهره مندی از دو یونیت دندان پزشکی، گشت های سیار و ایجاد زمینه اشتغال برای مبتلایان به ایدز در این زمینه فعالیت های گسترده ای را انجام می‌دهد گفت: ما برای ارائه خدمات در این بخش با مشکلات عدیده ای از قبیل کمبود تجهیزات و منابع مواجهیم، ضمن اینکه برای غربالگری نیز مدت زمان کوتاهی فرصت داشتیم.

وی افزود: پیشگیری از ابتلا به این بیماری یک مهارت است که صدا و سیما و آموزش و پرورش نقش موثری در عملیاتی شدن آن دارد.ارشد تاکید کرد: آنچه می توان نقش موثری در کنترل بیماری ایدز داشته باشد، این است که 10 توصیه WHO در این خصوص را به فرزندانمان آموزش دهیم چرا که ناآگاهی عامل موثری برای رشد این بیماری است، کنترل بیماری ایدز نیازمند عزم جدی در تمام دستگاه های اجرایی مربوطه است، عدم همکاری برخی دستگاه ها در جهت تسهیل روند درمان زنان مبتلا به ایدز فاقد شناسنامه یا همسر جای انتقاد دارد.

پیروی نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاضر در این نشست در ارائه گزارشی از مشکلاتی که می‌تواند باعث ابتلا جوانان به بیماری ایدز شود، گفت: با توجه به حساسیت گروه سنی دانشجویان و تغییر شیوه ابتلا به ویروسHIV از شیوه تزریقی به شیوه انتقال از طریق تماس جنسی و حضور بیش از ٣/٥میلیون نفر از جوانان در محیط های آموزشی دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آگاه سازی و اطلاع رسانی این گروه هدف در برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی استاندارد پیشگیرانه ایدز یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان دانشجویان وزارت علوم است.

وی تاکید کرد: در این رابطه علیرغم اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو کمیته کشوری کنترل و پیشگیری از HIV/AIDS نمی باشد ولی با توجه به اینکه در چهارمین برنامه استراتژیک ملی پیشگیری از ایدز باید در طول "1398- 1394" حداقل 70% از دانشجویان دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم در این خصوص را دریافت دارند، دانشگاه های وزارت علوم توسط مراکز مشاوره دانشگاه ها و همچنین بهره گیری از فعالیت های کانون های دانشجویان همیاران سلامت روان، برنامه های متنوعی از جمله برگزاری نشست های تخصصی و آموزشی، دوره های تربیت مربی ویژه دانشجویان، تولید محتوای آموزشی، ارائه مشاوره رفتاری و انجام آزمایش های سریع تشخیصی در سطح کشور فعالیت های گسترده ای انجام داده است.

پیروی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت علوم از سال 1394 تا کنون به صورت منظم نسبت به بررسی وضعیت سیمای زندگی دانشجویان دانشگاه های کشور و ارزیابی رفتارهای پرخطر دانشجویان به عنوان یکی از محورهای بیست گانه سیمای زندگی دانشجویان اقدام و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مسئولین وزارتی برای برنامه ریزی  و تصمیم سازی فعالیت های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مد نظر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت با توجه به ارتباط این معضل رفتاری با سایر آسیب های دیگر از جمله مصرف مواد و برخی پدیده های اجتماعی مانند هم خانگی، به اقدامات صورت گرفته در بررسی علمی این پدیده نیز اشاره کردند.وی در پایان، به ضرورت هماهنگی و انسجام فرا بخشی اجرای فعالیت های پیشگیرانه، آگاه‌سازی جوانان و حمایت دستگاه های قانون گذار و نظارتی برای پیشبرد سریع تر اجرای فعالیت های پیشگیرانه و کاهش ابتلا، با توجه به جایگاه  و پتانسیل موجود در دانشگاه‌ها و در صورت موافقت، ادغام برنامه‌های آموزشی پیشگیری از HIV/ ایدز در سرفصل‌های آموزش رسمی دانشجویان تاکید کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.