حوزه دارو در خط مقدم جنگ اقتصادی علیه ایران قرار دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری سومین یادواره ایثارگران و شهدای حوزه دارویی کشور گفت: شهادت سردار رشید اسلام که اسوه تقوی و مجاهدت بود، شهید سردار سلیمانی و همراهان‌شان خصوصا شهید ابومهدی که یک عمر در راه تحقق کلمه حق و اهداف بلند انقلاب اسلامی مجاهدت کردند را تسلیت می‌گویم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: امروز بیش از هر زمانی نیازمند معرفی این الگوها به جامعه و به خصوص جوانان هستیم. شهادت سردار سلیمانی و همراهان‌شان بسیار تلخ و ناگوار بود؛ اما مشکل دشمنان ما این است که معنا و مفهوم ایمان و شهادت را نمی‌فهمند. عزیزان ما را شهید کردند و احساسات امت اسلامی را جریحه‌دار کردند اما باید بدانند که این شهادت‌ها همواره باعث حفظ وحدت و آرمان‌گرایی بیشتر در بین جامعه و به ویژه جوانان می‌شود.

وی افزود: آنها نمی‌دانند که شهید کردن اسطوره‌های ملی ما نتیجه‌ای جز بی حرمت، کم بها و بی‌آبرو شدن‌ خودشان در نزد ملت‌های اسلامی ندارد. بارها در طول تاریخ و به ویژه در ۴۰ سال گذشته این شهادت‌ها را تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم که اثراتش برای امت اسلامی بسیار پربار خواهد بود. البته آن عزیزان به آرزویشان که شهادت بود دست یافتند و الطاف الهی و برکت به دنبال خواهد داشت و برای دشمنان این اقدامات به شکست و خروج از منطقه با ذلت خواهد انجامید که ان‌شالله همه اینها مقدمه‌ای برای ظهور امام زمان (عج) باشد.

شانه‌ساز با اشاره به برگزاری سومین یادواره ایثارگران و شهدای داروسازی کشور گفت: در دوران دفاع مقدس حوزه دارویی کشور خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرد. در آن زمان تحریم‌های دارویی در شرایطی اعمال می‌شد که توان صنعت داروسازی کشور مانند الان نبود و شرکت‌هایی را داشتیم که صرفا کار بسته بندی دارو را انجام می‌دادند و فاقد هر گونه دانش بومی در حوزه داروسازی بودیم که شرایط سختی را در کشور ایجاد کرده بود. در عین حال طرح ژنریک وجود نداشت و پزشکان با برندها آشنا بودند و ما بازار مکاره‌ای را در آن زمان داشتیم. در سال‌هایی که این شرایط مردم و رزمندگان‌مان را آزار می‌داد، این تهدیدات را به فرصت بدل کردیم و توانستیم طرح ژنریک را در کشور اجرا کنیم که در سال‌های جنگ توانست از ایجاد رقابت‌های کاذب جلوگیری کند.

رییس سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: صنعت داروسازی ما در آن سال‌ها جهش عمده‌ای کرد و با اتکا به توان داخلی به علم تولید بسیاری از داروها و در عین حال توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های داروسازی دست یافتیم؛ بطوریکه در حال حاضر ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم. در آن زمان افرادی بودند که در سنگر کارخانه‌های داروسازی و در حوزه صنعت دارو خدمت کرده و داروی جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها را تامین می‌کردند.

وی اظهار کرد: در آن زمان در شهرهایی مانند کرمانشاه، خوزستان، کردستان و ... که بمباران می‌شدند شهرها خالی از سکنه می‌شد و همه مراکز تعطیل بودند، اما داروخانه‌هایی را می‌دیدیم که در همان شهرها خدمت ارائه می‌کردند و نتیجه آن آزاده‌ها و شهدایی بود که در این حوزه داریم. در حال حاضر هم در جنگ اقتصادی ظالمانه‌ای که به عنوان تحریم، دشمن به ما تحمیل کرده، حوزه دارو در خط مقدم قرار دارد. هر کجا که دشمن بتواند در زمینه داروهای مورد نیاز کشور ما را دچار مشکل کند کوچکترین رحم و مروتی از خودش نشان نمی‌دهد. بنابراین ما باید از درون خودمان را تقویت کنیم و به جوانان و پیشکسوتان حوزه دارویی کشور اتکا کنیم که با همه فشارها دشمن نتواند مشکل حادی در حوزه دارو برایمان ایجاد کند، در عین حال باید از سازمان‌های حقوق بشری خواست که تنها شعار حقوق بشر ندهند و سکوت نکنند. چرا که قطعا اقدامات دشمنان ما جنایت علیه بشریت است. اگر در کشور مشکل چندانی لمس نمی‌شود به دلیل توانمندی‌هایی است که از سال‌ها پیش در حوزه دارو در کشور ایجاد شده است.

شانه‌ساز تاکید کرد: در زمان جنگ یکی از چالش‌های ما پاسخگویی به حملات شیمیایی دشمن بود که برای اولین بار با این وسعت و تنوع علیه رزمندگان و شهروندان ما در سایه سکوت مرگبار دشمنان این کشور اتفاق افتاد. آن زمان هیچ منبع علمی در این باره وجود نداشت و این مواد ناشناخته بودند، اما باز هم با تلاش دانشکده‌های داروسازی این مواد شناسایی شدند و مواد مختلفی علیه آنها ایجاد شد. در آن زمان برخی اساتید داروسازی علی رغم اینکه پذیرش بالایی در دانشگاه‌های خارجی داشتند، مملکت را در زیر موشک باران و بمباران ترک نکردند و چراغ داروسازی را روشن گذاشتند و داروهایی را برای مقابله با اثرات مواد شیمیایی ایجاد کردند. حال قرار است در این همایش از جمعی از این عزیزان تقدیر شود. در عین حال سومین یادواره ایثارگران و شهدای حوزه داروسازی کشور که قرار بود در شانزدهم دیماه برگزار شود، به دلیل تداخل با تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی به سی‌ام دیماه موکول خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص چرایی دیرکرد سازمان غذا و دارو در زمینه ریکال داروهای شرکت داروسازی اسوه گفت: درباره برخی اقلامی دارویی اصلا ریکال نداشتیم، بلکه توقف مصرف داشتیم. گاهی دارویی آن هم در حجم بالا مورد سوال قرار می‌گیرد و گفته می‌شود دارای عوارض شدید و خطرناکی است که باید بلافاصله از سطح جامعه جمع‌آوری شود. در این زمینه باید به صحبت‌های متخصصین اعتماد کنیم.

وی افزود: حال ممکن است عده‌ای در رقابت‌های محصولی و شرکتی و در بیزینس خودشان مطلبی را عنوان کرده و آن را بزرگ کنند، اما خواهش من این است که صرفا به حرف آنها توجه نکنید. به هر حال در مورد این اقلام بحث توقف مصرف مطرح بوده و بررسی‌ها در حال انجام است که به محض تکمیل بررسی‌ها و به محض اینکه به این نتیجه برسیم که برخی اقلام باید جمع‌آوری شود، ‌ بدون هیچ قصور و رودربایستی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم. زیرا دلیلی ندارد که بخواهیم در انجام  اقدامی که بر اساس قانون جزو وظیفه ذاتی سازمان غذا و دارو محسوب می‌شود، کوتاهی کنیم، ما با کسی رودربایستی نداریم و در صورت لزوم این اقدام را انجام می‌دهیم. بنابراین به محض اینکه مطمئن شویم که دارو باید جمع‌آوری شود، در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. در حال حاضر گروهی از متخصصین دانشگاهی، نظارتی و نخبگان بی‌طرف صنعت به طور مرتب در حال پیگیری و رصد هستند و شخصا گزارشات آنها را دریافت کرده و این موضوع را دنبال می‌کنم.

شانه ساز با اشاره به قرارگاه سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: آنچه در قالب قرارگاه سازمان غذا و دارو اتفاق افتاد، نه‌تنها استقلال سازمان غذا و دارو را کم نکرد، بلکه تمام بخش‌های درون وزارتی و حتی خارج از وزارتخانه را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داد تا بتوانیم حوزه تامین کمی و کیفی دارو و تجهیزات پزشکی را مدیریت کنیم. نتیجه این اقدامات این بود که در حال حاضر ذخایر دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه‌مان نسبت به ابتدای سال جاری و انتهای سال گذشته به سطح کاملا اطمینان‌بخش رسیده، علی‌رغم اینکه حلقه محاصره ما در تبادلات مالی و بانکی روز به‌ روز سخت‌گیرانه‌تر شده و در نهایت بی‌رحمی توسط دشمنان‌مان تنگ‌تر شده است؛ به‌طوری که هر روزنه‌ای را که باز کرده‌ایم، با بهانه و شعارهای فریبنده آن را بسته‌اند. با این حال در حال حاضر ذخایر دارویی‌مان بسیار اطمینان‌بخش است و کمبود نگران‌کننده‌ای نداریم و این نتیجه تشکیل قرارگاه سازمان غذا و دارو بوده که ما را از بروکراسی نجات داده است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: به هر حال همه می‌دانند که در حوزه بودجه‌ای و نقدینگی مشکل داریم و سازمان‌های بیمه‌گر هم در حوزه گردش مالی با مشکلات فراوانی مواجهند، اما ما با همکاری صنعت، ‌ خدمات، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیعی ظرفیتی را در کشور ایجاد کردیم که امسال بین شش ماه تا یکسال ماده اولیه در کارخانه‌های داروسازی‌مان موجود است. در عین حال در حوزه داروهای ساخته‌شده وارداتی که به هر دلیل نمی‌توانیم آن‌ها را در کشور تولید کنیم، بین سه تا شش ماه ذخیره داریم. البته استثنائاتی هم وجود دادر، اما همین استثنائات هم بیشتر از آنچه در همه کشورها دیده می‌شود، نیست. حتی در کشورهای پیشرفته‌ای که ما را تحریم می‌کنند هم کمبودهایی وجود دارد. انصافا قرارگاه سازمان غذا و دارو هم در سطح ملی و وزارتی و هم در سطح استانی و دانشگاهی خیرات و برکات زیادی داشته است. با تدبیری که وزیر بهداشت اندیشید که از تجربیات و برکات مددیریت جنگ بود، ‌ همه مسئولان استانی و روسای دانشگاه‌ها به ریز در جریان مسائل حوز ه دارو و تجهیزات پزشکی هستند و طبیعی است که وقتی متوجه مشکل شدند برای رفع آن در اسرع وقت اقدام می‌کنند. بنابراین اینکه می‌گویند قرارگاه، استقلال سازمان غذا و دارو را تحت‌الشعاع قرار داده، به نظر می‌آید که بیشتر جنبه رقابت داشته و با نیات مختلف مطرح می‌شود که با واقعیت خیلی هم‌خوانی ندارد.

وی در خصوص کمبود داروی تامی‌فلو و آی‌وی‌ آی‌جی گفت: باید توجه کرد که ایجاد توقعات غیرواقعی که با همه مشکلاتی که داریم، ‌ بگوییم با وجود همه مشکلات باید داروی برند و خارجی مصرف شود و علی‌رغم اینکه تولید داخلی داریم، اما باید داروی خارجی هم وارد شود، کار خوبی نیست. در این شرایط چنین کاری اقدامی است که در خدمت و در ادامه خواست دشمن تا منافع ملی، باید توجه کردکه داروی تامی‌فلو داروی برند بوده و نوع ژنریک آن اُسِلتامیویر است که تولید آن به میزان کافی در داخل کشور وجود دارد. تولید اولیه آن به دلیل تعلل تولیدکننده در بازه زمانی دو هفته به تاخیر افتاد، اما ما بلافاصله و قبل از آغاز موج آنفلوآنزا به صورت فوریتی آن را وارد کردیم و در حال حاضر هم این دارو به وفور و حداقل ۲.۵ برابر سال گذشته در کشور وجود دارد.

شانه ساز ادامه داد: البته اینکه دارو در داروخانه نیست، درست است. باید توجه کرد که این دارو سلاحی است که تقریبا جایگزینی ندارد و اگر آن را به صورت گسترده عرضه کنیم و با نسخه هر همکار پزشک آن را تحویل دهیم، به سرنوشت بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های دیگر گرفتار می‌شود. در زمینه تولید و تامین این دارو هیچ مشکلی نداریم، اما اصرار به‌حق همکاران‌مان در حوزه معاونت بهداشتی این است که این دارو حتما بجا و به موقع استفاده شود تا منجر به ایجاد مقاومت میکروبی و ویروسی در بیماران نشود. یکی از معضلات دنیا و خصوصا کشورهایی مانند ما بحث مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک است. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها که تا ۱۰ یا ۲۰ سال قبل به خوبی پاسخ می‌دادند، امروز به دلیل جهش میکروبی، دچار مقاومت میکروبی شده و این داروها دیگر پاسخگو نیستند. بنابراین اصرار همکاران ما در معاونت بهداشتی در این بود که داروی آنفلوآنزا در مراکز خاص و توسط متخصصین خاص تجویز شود. در حال حاضر دارو در کشور وجود دارد و نه‌تنها نگران کمبود آن نیستیم، بلکه نگرانیم که تاریخ انقضای بخشی از آن‌ها فرابرسد و مصرف نشود.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر  بیمارستانی اعلام کرد که این دارو را ندارد، ممکن است به دلیل بدهی‌ها و مناسبات مالی آن بیمارستان با شرکت‌های پخش باشد. در عین حال داروی آی‌وی آی‌جی هم به وفور در کشور وجود دارد. یکی از معضلات ما در کشور این بود که چون داروها را به میزان فراوانی در کشور تامین کرده بودیم، گزارش رسید که به صورت بی‌رویه مصرف می‌شود که تمهیداتی اندیشیده شد. به هر حال ما به دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم و دارو یارانه می‌گیرد. بنابراین باید مصرف را مدیریت کنیم. دارو در انبارها وجود دارد، اما باید صحیح و به موقع مصرف شود و این موضوع ارتباطی با تحریم ندارد. حتی اگر تحریم هم نباشیم، دارو کالایی نیست که بخواهیم نابجا و بی‌رویه آن را مصرف کنیم، بلکه باید با حساب و کتاب مصرف شود. بنابراین در هر دو قلم داروی آنفلوآنزا و آی‌وی آی‌جی، نه‌تنها کمبود نداریم، بلکه بیش‌بود هم داریم.

وی در خصوص کمبود مواد اولیه در شرکت‌های داروسازی به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی گفت: در حال حاضر برخی داروها اشکال ژنریک‌شان در داخل موجود هستند، اما برخی داروهای تحت لیسانس یا برند ژنریکی هستند که داروهای خارجی هستند که زیرساخت تولیدشان در کشور ایجاد شده است. حال مواد اولیه بسیاری از این اقلام در کشور تولید می‌شود. منتها از آنجایی که مقرارات شرکت‌هایی که برند ژنریک تولید می‌کنند، قانون‌شان تولید تحت لیسانس است، نمی‌توانند از مواد اولیه تولید داخل استفاده کنند و یک تداخل مقرراتی وجود دارد. به طوری که از یک طرف از آنجایی که این مواد در داخل کشور تولید می‌شود، با مصوبه سران سه قوه نمی‌توانیم به آنچه که تولید داخلی دارد، ارز اختصاص دهیم. از طرف دیگر مقررات این شرکت‌ها وجود دارد که برای تولید داروی تحت لیسانس نمی‌توانند از مواد اولیه تولید داخلی استفاده کنند.

شانه‌ساز گفت: البته ارائه ارز به این شرکت‌ها قطع نشده و داریم مدیریت می‌کنیم. یکی از مباحث طرح شده در قرارگاه همین موضوع است. در عین حال کمبودی در این داروها نداریم، بلکه برند خاصی که تحت لیسانس تولید می‌شود با این معضل مواجهند. پیشنهادی داده شده که این اقلام از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نکنند، بلکه ارز نیمایی به آن‌ها تعلق گیرد. در عین حال قرار شده یک تخفیف قابل توجه و جدی از طرف‌های خارجی خود بگیرند تا به این ترتیب بتوانیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو درباره استفاده از واکسن‌های تولید داخلی، گفت: چه در حوزه واکسن چه سایر اقلام، هر قلم داروی تولید داخلی که از نظر کمی و کیفی مشکلی نداشته باشد، مطمئن باشید اجازه واردات مشابه آن را نمی‌دهیم. در حوزه واکسن واقعا در کشور هر قلم واکسنی که از بعد کمی و کیفی مشکلی نداشته باشد، آن را استفاده می‌کنیم، اما اگر مشکلی از نظر کمی و کیفی وجود داشته باشد، لاجرم و با توجه به اهمیت سلامت واکسن، نمی‌توانیم آن را مورد استفاده قرار داده و یا ملاحظاتی داشته باشیم.

وی در پایان اضافه کرد: در بخش دولتی دو مجموعه پاستور و رازی را داریم که خدمات زیادی را انجام داده‌اند، اما به نظر می‌آید که نتوانسته‌اند هم‌پای سایر بخش‌های حوزه دارو قدم بردارند. در عین حال بخش خصوصی و هلدینگ‌های مختلف دارویی هم ورود کرده‌اند. متاسفانه در بخش واکسن میزان واردات‌مان نسبت به سایر بخش‌ها بالاتر است که امیدواریم با تلاش شرکت‌های داخلی بتوانیم به جایی برسیم که نیازی به واردات نداشته باشیم.

در ادامه این نشست نصرالله فتحیان مسوول موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام سردار سلیمانی و همراهان‌شان به ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی مهندس را تسلیت عرض می‌کنم. حادثه تلخی که به وسیله دولت تروریستی آمریکا که به کشوری دیگر تجاوز و به این عزیزان حمله کرد، اتفاق افتاد.

وی افزود: ۳۸ سال با سردار سلیمانی مانوس بودم و دوران دفاع مقدس را در خدمت ایشان فعالیت کردم و افتخارم رفاقت و دوستی با اوست. سردار سلیمانی فقط یک فرمانده بزرگ یا دیپلمات کارکشته یا یک سیاستمدار جامع نبود، بلکه انسانی جامع و چند بعدی بود. حسن تدبیر در طراحی‌های عملیات، انتخاب منطقه عملیات و ... از ویژگی‌های شاخصش در عملیات‌ها بود. در عین حال به سربازان و بسیجیان رسیدگی ویژه‌ای می‌کرد. بطوریکه بعد از هر عملیات یا در حین عملیات به محض اینکه فراغت پیدا می‌کرد به اورژانس خط می‌آمد و احوال مجروحان را می‌پرسید و در عین حال به پزشکان و پرستاران خداقوت می‌گفت. بعد از دفاع مقدس برای امنیت در جنوب شرق کشور تلاش کرد و همه مردم با روحیه انسانی و متواضع سردار سلیمانی آشنا هستند. او معتقد بود که یکی از راه‌های ایجاد امنیت ارائه خدمات پایدار به مردم است. یکی از کسانی که ایجاد بیمارستان‌های صحرایی را در نقاط صفر مرزی و در مناطق کمتر برخوردار توصیه می‌کرد سردار سلیمانی بود. حتی در آخرین برنامه‌هایشان خودش به همراه شهید ابومهدی برای امداد رسانی به مردم خوزستان به این شهر رفتند.

مسوول موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت گفت: روحیه مردم‌داری و مردم یاری در شهید سلیمانی برجسته بود. انس و الفتی که خانواده شهدا با شهید سلیمانی داشتند بی‌نظیر بود. باید توجه کرد که شهید سردار سلیمانی در دوره خدمت‌شان هزاران سلیمانی تربیت کردند و هستند کسانی که راه‌شان را ادامه دهند و امروز جهان اسلام از آن نیروها بهره‌مند می‌شود.

به گزارش ایسنا فتحیان در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌های صنعت داروسازی کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در حوزه داروسازی پیشرفت‌های بسیاری را داشته‌ایم؛ بطوریکه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم. بر همین اساس از سه سال پیش برای تجلیل از پیشکسوتان و شهدای صنعت داروسازی برنامه ریزی کردیم. در حوزه داروسازی ۳۰ نفر شهید داریم که هفت نفرشان متخصص داروسازی بودند، ۱۹ نفر دانشجوی داروسازی بودند و چهار نفر هم کارشناس داروسازی داریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.