دانشجویان در حیطه پژوهش به دنبال کارهای اصیل و ریشه دار باشند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرید نجفی در بیست و یکمین کنگره مجازی سالیانه ملی و هفتمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور که به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد گفت: افتخار می‌کنم نخستین سخنرانی رسمی خود را برای دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی بابل دارم زیرا پایه‎های علم بر دوش دانشجویان بوده که آینده ساز کشور هستند.
 
سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تمامی دانشجویان خواست که از ایام حضور و مشارکت در فعالیتهای مراکز تحقیقات دانشجویی حداکثر بهره برداری را داشته باشند. 
 
وی به نقش محوری دانشجو در حوزه آموزش و پژوهش اشاره کرد و افزود: افتخار میکنم روزی عضو همین کمیته تحقیقات دانشجویی بودم و در کنار اساتید از دوران طلائی دانشجویی استفاده بهینه داشتم، گرچه بیماری کرونا  انجام بسیاری از کارها را آنلاین کرده اما بسیاری از محدودیت‌ها را برداشته است، باید از این فرصت که محدودیت زمانی و جغرافیایی برداشته شده، استفاده بهینه داشته باشیم، دانشجویان در حیطه پژوهش به دنبال کارهای اصیل و ریشه دار باشند، منظور از پژوهش اصیل صرف مطالعه پژوهشی نیست بلکه باید از سوال پژوهشی گرفته شود زیرا بررسی متون فرضیات خاص نیاز دارد.
 
نجفی گفت: برای کار پژوهشی وقت بگذارید و بهترین زمان را برای کار پژوهشی انتخاب کنید، اساتیدی که تربیت دانشجویان را بعهده دارند بدانند دانشجویان و نیروهای جوان بهترین دستیاران برای آنها محسوب می‌شوند و می‌توانند بهترین استفاده را از این ظرفیت داشته باشند، اساتید به دانشجویان با دید امانت نگاه کنند زیرا این نیروهای جوان امانتی از سوی پدر و مادر و کشور در نزد ما هستند که باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنند. اعضای هیات علمی نیز از فرصت فعالیت پژوهشی در کنار دانشجویان جوان و فعال، حداکثر استفاده را داشته باشند.
 
سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به دانشجویان توصیه کرد: محور فعالیتهای دانشجویی بر پایه سوالات اصیل، شفاف و مشخص پژوهشی باشد. از فرصت کار تیمی و فعالیت در جوار اساتید دانشگاه برای یادگیری فعال استفاده کنند. برای امور پژوهشی وقت بگذارند، چرا که وقت گذاشتن برای امور پژوهشی در دوره دانشجویی بسیار مفید خواهد بود. 
 
در ادامه علی اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: زمانی که وارد دانشگاه شدم تنها واحد فعالی که کار علمی می‌کرد جهاد دانشگاهی بود که بعد از آن کمیته تحقیقات دانشجویی شکل گرفت و از سال 1370 در اکثر دانشگاه‌ها فعال و کارگاه‌های مختلف برگزار شد.

وی اظهار کرد: دانشجویان در دوران دانشجویی مطالب زیادی یاد بگیرند، باید ایران را عاشقانه دوست داشته باشیم و بشناسیم، کمبودها و نقص کشور را شناسایی و برای تعالی آن گام برداریم تا کشوری زیباتر به نسل بعدی معرفی کنیم، دانشجو باید علاوه بر مسائل علمی، در بقیه مسائل هم رشد کند و از این فرصت استفاده بهینه داشته و در کنار توجه به آموزش علمی در خصوص انجام کارهای فوق برنامه نگاه وسیع تر داشته باشد، برای اینکه اهداف بزرگ و آرمانی را در ذهن داشته باشید باید دانش خود را در حیطه‌های مختلف بسط و گسترش دهید، باید به دانش انسان شناسی،  مثنوی مولوی، زبان خارجی، فلسفه، ادیان و مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز اهتمام داشته باشید.
 
حقدوست ادامه داد: باید در کنار مطالب علمی مهارت بالینی را افزایش دهیم، کتاب آسمانی قرآن سرشار از مفاهیم مختلف و معارف عمیق است که باید از این موهبت الهی بهره ببریم نه اینکه آنرا در طاقچه اتاق برای بدرقه در مسافرت استفاده کنیم، فعالیت در مراکز پژوهشهای دانشجویی بستر مناسبی جهت تکمیل بایدهای یادگیری در کنار کوریکولوم و کوریکولوم پنهان در محیطهای آموزشی دانشگاه است.
 
به گزارش وب‌دا معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان فرصت دانشجویی را گرانبها برشمرد و‌ گفت: هر لحظه دوران دانشجویی اعم از خوابگاههای دانشجویی، سلف سرویسها و مشارکت در گروههای هدفمند و علمی دانشجویی می تواند مهارتهای دانشجویان را ارتقا بخشد و در توانمندی ها و ظرفیتهای مدیریتی آتی آنها تاثیر گذار خواهد بود، باید انبان دانشجویی را تکمیل کرد و علاوه بر زمینه های علمی، در سایر حوزه ها از قبیل شناخت کامل دین، شناخت کشورمان ایران، مطالعه آثار مهم ادبی و فلسفی، انسان شناسی، نگاه عمیق به قرآن کریم و آشنایی با زبانهای مختلف نیز گام برداشت تا بتوان اهداف بزرگ و آرمانی را در ذهن پروراند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.