ارزش کار یک جراح عمومی فراتر از تصور، اما حقوق او بسیار اندک است
«دکتر ناهید نفیسی» با یادآوری اینکه بنده از ابتدای تاسیس انجمن جدید، جزء هیات‌مدیره این انجمن بودم، گفت: «گرچه به خاطر فعالیت‌های زیادم در دانشگاه و نداشتن فرصت لازم، کمتر از سایر اعضا در انجمن حضور پیدا کردم، اما باید تاکید کنم که انجمن جراحان عمومی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. کمااینکه رشته مادر و پایه برای تمام جراحی‌ها به حساب می‌آید. درست مانند رشته داخلی که برای تمام رشته‌های زیرشاخه داخلی مادر است، رشته جراحی عمومی نیز مادر تمام زیر شاخه‌ها اعم از تخصص‌، فوق تخصص‌ و فلوشیپ‌ است.»

وی با تاکیدبر اینکه در حال حاضر قریب به چهار هزار جراح عمومی در کشور داریم که تمامی خدمات به اصطلاح چاقویی مورد نیاز در بیمارستان‌ها را انجام می‌دهند، تصریح کرد: «این خدمات شامل کلیه تصادفات، بیماران ترومایی، بیماران درد شکم، انسداد روده، بیمارانی که با خونریزی‌هایی می‌آیند که همکاران داخلی قادر به کنترل آن نیستند، کمک به همکاران زنان و زایمان، کمک به سزارین در مشکلات مربوط به تومور لگنی و چسبندگی، کمک به همکاران اورولوژی برای آزاد کردن خیلی از قسمت‌هایی که شاید کار آنها نباشد و... می‌شود.» 

عضو هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی کشور با بیان اینکه کار یک جراح عمومی خیلی فراتر از آن است که مردم تصور می‌کنند، خاطرنشان کرد: «با توجه به هزینه‌ها، متاسفانه دستمزدهایی که چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی می‌دهند، بسیار کم است. کمااینکه یک جراح عمومی انواع سرطان‌ها را عمل و شب و نصف شب بیماران ترومایی را پوشش می‌دهد و از مرگ نجات می‌بخشد. اما متاسفانه دستمزدها برای جراح عمومی خیلی پایین است و این مشکلات به هیچ وجه قابل حل نیست مگر اینکه جراحان عمومی هم برای کاندید شدن و هم برای رای دادن به آن کاندیداها وارد میدان شوند.»

دکتر نفیسی با اشاره به اینکه هرچه کاندیداهای قوی‌تری عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی شوند، مشکلات بیشتری را می‌‌توانند حل کنند، اضافه کرد: «دایره این مشکلات می‌تواند شامل نظام پزشکی، مشکلات صنفی، حقوقی و قضایی باشد. همچنین زیاد پیش می‌آید که جراحانی که کارهای سنگین و دارای احتمال عارضه انجام می‌دهند، مجبور می‌شوند که بدون جهت در کمیسیون‌های پزشکی عمومی حاضر شوند و با مشکلات و قصور مواجه شوند که انجمن می‌تواند کمک زیادی به آنها کند. همچنین انجمن می‌تواند برای احیای حقوق مردمی که در دورترین مناطق نیاز به جراح دارند، وارد عمل شده و تلاش کند که از آن جراح به اندازه کافی حمایت شود تا بتواند به آن مناطق برود و بماند و کار کند.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر انجمن‌های علمی و صنفی جراحان عمومی جدای از هم نیستند، تصریح کرد: «آنچه مهم است، داشتن یک بلندگو و سخنگو و کسی است که بتواند صدای همکاران دیگر را برساند. رسیدن این صدا به وزارت بهداشت، نظام پزشکی و کمیسیون‌های پزشکی قانونی مهم است. اگرچه همه افرادی که هم‌اکنون در راس قرار دارند، افرادی پرنفوذ در وزارتخانه، نظام پزشکی و پزشکی قانونی هستند، اما نیاز به پشتوانه دارند. این پشتوانه تعداد رای هست که به واسطه آن می‌توانند کارهای بزرگتری انجام دهند.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.