اعطای گواهینامه مناسب سازی محیط معلولان به دستگاه‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، وحید قبادی دانا در هفتین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور افزود: با اعطای این گواهینامه مناسب سازی، چک لیست لازم برای حضور معلولان در ادارات فراهم می شود.

قبادی دانا ادامه داد: شرکت در جشنواره شهید رجایی برای بررسی وضعیت مناسب سازی ادارات دولتی یکی دیگر از مشوق ها برای دستگاه ها دانست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رونمایی از لوگوی دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور خاطرنشان کرد: فصل دوم قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به موضوع مناسب سازی می پردازد.

وی افزود: قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از سال 83 مصوب بوده اما جلسات ستاد مناسب سازی کشور از سال 93 تشکیل شده است، طبق ماده 2 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، همه وزارتخانه‌ها، سازمان ها، موسسات، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدمات به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی آنها برای معلولان فراهم شود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: آیین نامه اجرایی این ماده قانونی تدوین و پنجم اسفند ماه جاری به هیات وزیران ارسال شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به آغاز نهضت مردمی مناسب سازی محیط زندگی معلولان اشاره کرد و گفت این نهضت با همکرئیس سازمان بهزیستی کشور گفتاری سازمان بسیج و سایر دستگاه ها اجرا می شود.

وی اضافه کرد: بهزیستی اولین هتل تراز معلولان در مشهد را در دست ساخت دارد که تا 10 ماه آینده آماده می شود.

قبادی تاکید کرد: صدا و سیما موظف است تبلیغات رایگان برای فرهنگسازی رعایت معلولان پخش کند و امید است با مطالبه گیری تشکل های مردم نهاد و مشارکت خود معلولان به این مهم دست پیدا کنیم.

شایان ذکر است در ادامه مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور نیز با اشاره به آمار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری معلولان در کشور گفت: تعداد معلولان روز به روز افزایش می یابد که تصادفات و کارگاه های غیر ایمن از دلایل آن است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: سالانه حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای مصدوم می شوند و از سوی دیگر کارگاه های غیر ایمن در پروژه های عمرانی مشکلات زیادی در رابطه با معلولیت ایجاد می کند.

وی افزود: علاوه بر جمعیت معلولان با افزایش جمعیت سالمندان نیز روبرو هستیم که اهمیت مناسب سازی را بیش از پیش روشن می کند، متاسفانه مناسب سازی در بسیاری از استان ها انجام نشده، یا کمرنگ بوده یا نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش ایرنا معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور به نبود یا استاندارد نبودن سرویس های بهداشتی اشاره کرد و گفت: این مشکل به ویژه در مسیر های بین راهی وجود دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.