طرح تحول سلامت نقطه عطفی در ارائه خدمات سلامت روان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد حاجبی گفت: در هفته سلامت سال 98 که از اول تا هفتم اردیبهشت با شعار "مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت" برگزار می شود، روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت با عنوان "مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامت روان" تعیین شده است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: خدمات سلامت روان، 30 سال پیش در شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی ادغام شد و در سال 1369 سلامت روان به عنوان جزء نهم خدمات بهداشتی اولیه در نظر گرفته شد.

وی افزود: در ابتدا خدمات براساس شرح وظایفی که برای بهورزان طراحی شد شامل چهار وظیفه اصلی تحت عنوان شناسایی، ارجاع، آموزش و پیگیری در حوزه سلامت روان، در نظر گرفته شد، به طور عمده تمرکز بر روی پنج گروه از اختلالات بود؛ اختلالات رواني خفيف، شدید، صرع، عقب ماندگی ذهنی و سایر اختلالات "عمدتا مشکلات دوران کودکی".

حاجبی گفت: ارزیابی اثربخشی ادغام این خدمات در سال های پس از ادغام نشان داد که ساده کردن خدمات تخصصی و تفویض این وظایف به نیروهای غیر تخصصی از قبیل بهورز با موفقیت و اثربخشی همراه بود ولی با گذشت زمان و به ویژه از اوایل دهه 80 به دلیل تغییر نیاز جامعه و از طرفی تغییر شکل مشکلاتی که نظام سلامت با آنها روبرو بود از قبیل آسیب های اجتماعی، نظام سلامت را به این واداشت که خدمات نوینی جهت ارائه به عموم جامعه طراحی کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: در همین سال ها رویکردهای پیشگیری اولیه در دستور کار حوزه سلامت روان قرار گرفت، به گونه ای که آموزش های مهارت های زندگی و مهارت های فرزندپروری که به نوعی در راستای ارتقای سلامت روان و پیشگیری اولیه از مشکلات موثر خواهند بود، به مرحله اجرا درآمد.

وی اضافه کرد: این رویکرد، یعنی فراهم کردن خدمات نوین در حوزه سلامت روان با توجه به تغییر نیاز جامعه تداوم پیدا کرد و حوزه سلامت روان در سال های دهه 80 تلاش کرد که علاوه بر افزایش پوشش کمی، ارتقای کیفی این دسته از خدمات را به مرحله اجرا درآورد.نکته ای که در این سال ها همواره در خدمات رسانی حوزه سلامت روان مشهود بود، بکارگیری افرادی با تحصیلات مرتبط در این حوزه و آمادگی بيشتر برای ارائه خدمات تخصصى تر بود.

حاجبی اظهار کرد: در واقع این نیاز احساس می شد که حضور افرادی با تحصیلات در حوزه روانشناسی بالینی و بکارگیری آنها تحت عنوان کارشناس سلامت روان به نیازی مبرم تبدیل شده است؛ چراکه ارائه خدمات تخصصی در حوزه سلامت روان با رویکرد پیشگیری اولیه می تواند به عنوان یک راهبرد در کاهش بار بیماری ها و مشکلات حوزه سلامت روان تاثیرگذار باشد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: می توان ار طرح تحول سلامت به عنوان نقطه عطفی در بکارگیری این گروه از کارشناسان یاد کرد. به دنبال حمایت یابی و توجیه نیاز به جذب این گروه از کارشناسان، وزیر و معاون وقت بهداشت با بکارگیری کارشناسان سلامت روان موافقت کرده و این امر منجر به جذب بیش از 1700 روانشناس تاکنون در نظام ارائه خدمات بهداشتی شده است.

وی تاکید کرد: عمده ترین وظیفه این کارشناسان تلاش برای ارتقای سطح سلامت روان جامعه و پیشگیری اولیه از بروز اختلالات روانپزشکی است، در حال حاضر، این کارشناسان در حوزه آموزش های روانشناختی، آموزش مهارت های فرزندپروری، آموزش مهارت های زندگی، مداخلات روانشناختی در حوزه مصرف مواد، حمایت های روانی و اجتماعی در حوادث و بلایا، پیشگیری از خودکشی و سایر موارد فعالیت می کنند. 

به گزارش وب‌دا حاجبی در پایان اضافه کرد: خوشبختانه نتایج ارزیابی های اولیه نشان دهنده خدمات در گروه های هدف و رضایتمندی گیرندگان خدمات پوشش قابل قبولی داشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.