"زیکا" ویروسی که منجر به نواقص مادرزادی در نوزادان آسیایی شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در آن مدت با وجود تلاش سخت مقامات برای توقف گسترش این ویروس، زیکا به سرعت در سراسر آمریکای لاتین و کارائیب منتشر شد و در بهار و تابستان به ایالات متحده رسید که منجر به عفونی شدن بیش از ۲۰۰ نفر در فلوریدا و تگزاس شد و سفر افراد بی‌شماری را به این مناطق استوایی لغو کرد، سپس ظاهرا یک شبه تب این بیماری همه‌گیر از بین رفت و توجه عمومی از آن دور شد. این در حالی بود که زیکا هنوز از بین نرفته و ناپدید نشده بود.

یک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در این رابطه اظهار داشته از آن جایی که زیکا هنوز از بین نرفته اما توجه جهان و رسانه‌ها دیگر به آن معطوف نیست، می‌تواند حتی خطرناک‌تر از گذشته عمل کند، چرا که دیگر مردم نسبت به آن آمادگی ندارند.

این ویروس که عمدتا به وسیله نیش پشه پخش می‌شود، هنوز هم در برزیل و دیگر کشورهایی که در مرکز این اپیدمی قرار داشتند و قاره آفریقا که دو سال پیش برای نخستین بار این ویروس را از آمریکا دریافت کرد، می‌چرخد و منتشر می‌شود.

متخصصان اخیرا متوجه شده‌اند که این چرخه بسیار قبل‌تر از شیوع زیکا در سال ۲۰۱۶ میلادی منجر به نواقص مادرزادی در نوزادان آسیایی شده بود، نگرانی دیگر در مورد مکان‌هایی است که پشه‌های ناقل این بیماری بومی آن هستند اما تاکنون مواردی که زیکا به طور محلی منتقل شده، نادیده گرفته شده است. 

سازمان جهانی بهداشت اخیرا گزارشی درباره زیکا منتشر کرده که ۶۱ کشوری که جمعیت‌های زیاد و متراکم دارند از جمله چین، مصر و پاکستان و هم‌چنین بسیاری از کشورهای آفریقایی را در فهرست خود آورده است.

حتی برزیل نیز هنوز نسبت به این ویروس آسیب‌پذیر است. در سال ۲۰۱۶ میلادی جنوب این کشور به ویژه شهر "سائوپائولو" تحت تاثیر زیکا قرار گرفت. انتظار می‌رود که شرایط ناشی از تغییرات اقلیمی طیف وسیعی از پشه‌های ناقل زیکا را گسترش داده و ده‌ها میلیون نفر در معرض خطر ویروس زیکا یا سایر بیماری‌هایی که این پشه شیوع می‌دهد، قرار بگیرند.

پشه‌های ناقل زیکا در طول تابستان در ایالات متحده نیز گسترش می‌یابند، هر چند به عقیده کارشناسان با توجه به تهویه مطبوع همیشگی هوا در اغلب مناطق، محافظ‌های پنجره‌ها در بیشتر ساختمان‌ها و اقدامات کنترل حشرات در سراسر این کشور، احتمال شیوع گسترده زیکا در آمریکا پایین است.

در حال حاضر تعداد موارد جدید ابتلا به زیکا کم است، این در حالی است که - در سال گذشته نزدیک به  ۲۰ هزار مورد در برزیل کشف شد که به نسبت ۲۰۰ هزار مورد در زمان اوج شیوع در کشورهایی مانند آنگولا، تایلند، ویتنام کمتر بود.

در حال حاضر متخصصان تحقیقاتی مبنی بر این که آیا افرادی که پیش‌تر به زیکا مبتلا شده‌اند تا آخر عمر از ابتلا به آن در امان‌اند یا این مصونیت منحصر به زمان محدودی است، انجام می‌دهند. 

با توجه به این که در بسیاری از کشورها موارد ابتلا به این ویروس به دلیل ننگی که در مورد این نوع ویروس وجود دارد، گزارش نمی‌شود، مقامات بهداشتی جهانی در جلوگیری از شیوع آن ناامید شده‌اند. با این حال این مقامات تاکید می‌کنند باید اضطراری بودن وضعیت در مورد ویروس زیکا در تمامی کشورها احساس شود.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود اذعان داشته هیچ راهی برای فهمیدن این که ویروس زیکا هنوز در ۸۷ کشوری که پیش‌تر در آن‌ها شیوع داشته، وجود دارد یا خیر، وجود ندارد. از همین رو در توصیه‌هایی مبهم از زنان بارداری که به این کشورها سفر می‌کنند خواسته تا جوانب احتیاط را رعایت کرده و لباس‌های پوشیده و رنگ روشن به تن کنند و از وسایل دافع حشرات نیز استفاده کنند.

متخصصان هشدار داده‌اند که جهان برای شیوع بعدی زیکا و دیگر ویروس‌های نزدیک به آن از جمله چیکونگونیا، تب زرد و دنگی آماده نیست.

به گزارش ایسنا هم‌چنین امیدهایی برای تولید واکسن‌های زیکا نیز افول یافته است، هر چند نمونه‌هایی از این واکسن‌ها در حال آزمایش است اما آزمایش اثربخشی آن‌ها با توجه به فروکش کردن تب این بیماری دشوار است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.