خانواده محور اصلی در کمک به کودکان اوتیسمی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جغتایی در نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز اوتیسم بهزیستی کل کشور در مشهد گفت: اوتیسم، جزو فراگیرترین اختلال در اختلالات تکاملی کودکان و پیچیده‌ترین اختلالات سیستم عصبی است زیرا علت آن مشخص نیست.

وی به نقش پر اهمیت خانواده کودکان دارای اختلال اوتیسم اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که برخی از خدمات را از طریق خانواده‌ها باید انجام دهیم، زیرا طبق مطالعات، آن دسته از کودکانی که توسط خانواده‌ها سرویس دریافت کرده‌اند از رشد و پیشرفت بهتر و بیشتری برخوردار بودند، بنابراین باید به خانواده‌ها آموزش دهیم تا با توانمندسازی آن‌ها به کودکان دارای اختلال کمک کنیم.

وی، بهترین سن برای تشخیص این بیماری را از ۱۸ ماهگی تا سه سالگی عنوان کرد و گفت: در اجلاس ژنو، هفت سیاست در سازمان بهداشت جهانی برای اوتیسم و خدمات توانبخشی در نظر گرفته شده است. از همین‌رو باید خدمات توانبخشی برای نظام سلامت جایگاه پیدا کند و خدمات توانبخشی در تمام سطوح خدمات سلامت و در سطح اول نظام سلامت یعنی پیشگیری جای‌دهی شود؛ برای این امر باید اوتیسم به موقع تشخیص داده شود و برای درمان به موقع اقدامات انجام شود.

جغتایی ادامه داد: وزارت بهداشت در حال حاضر به منظور غربالگری کودکان، مشغول اجرای برنامه ملی اقدام اوتیسم به صورت پایلوت در شهر نجف آباد است.

در ادامه این جلسه، مجتبی خسروتاج، رئیس و عضو هیأت امنای انجمن اوتیسم ایران، مهم‌ترین معضل کشور در رسیدن به اهداف را ضعف مدیریتی دانست و گفت: این ضعف در مدیریت، خود را در سیستم‌های پیچیده با عدم هماهنگی بین سایر بخش‌ها نشان می‌دهد.

وی، سه مؤلفه اساسی در اختلال اوتیسم را فرد، خانواده و جامعه عنوان و بر موضوع مدیریت در سازمان‌های مردم نهاد و موضوع توانمندسازی نیروهای انسانی اشاره کرد و گفت: باید به فعالیت‌های تیمی بیشتر توجه کرد و اینجاست که موضوع مدیریت و کار تیمی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.