نقشه راه
 اول‌: پیگیری قضایی 

 افزایش روز‌ افزون اعضای گروه «هسته مرکزی‌« و گسترش آن به کلیه اعضای سازمان نظام پزشکی این نوید را با خود دارد که بستر یک همگرایی جدی فراهم است. با طرد نیروهای خودرای‌، انحصار‌طلب و ناسازگار، احتمال تحقق این موضوع بیشتر خواهد شد. 

در هفته گذشته با انتشار لایحه دادخواست اول، نشان داده شد که سطح ادراک حقوقی کارشناسان حقوق‌خوانده پزشک، بسیار بالاتر از حد تصورات قبلی است و می‌تواند نقطه امیدی محکم برای همه باشد. تشکیل کمیته حقوقی و تضارب آراء در آن توانست خروجی کاملا ارزشمندی را بیافریند.

گروه پزشکان و قانون معتقد است صلاح و صرفه صنف در این است که یا یک دادخواست مشترک وجود داشته باشد و یا اینکه همه دادخواست‌هایی که مورد تایید کمیته حقوقی و شورای ادمین‌های گروه قرار می‌گیرند، به امضاء همه داوطلبین برسد تا هیچ فرصتی از دست نرود. 

شورای ادمین‌های گروه هسته مرکزی‌ اما به نظر می‌رسد نقش خود را به عنوان سیاست‌گذار هنوز درنیافته است و امید آن است که این نقش کاملا درک و الزامات آن اجرا شود.

با شروع شکایات می‌توان به شکل یافتن بیشتر این جنبش امید داشت و به عنوان مظهر وفاق صنفی آن را برجسته ساخت که بسیار با اهمیت است. اما واقعیتی را نمی‌توان در مورد آن تغییر داد و آن واقعیت این است که مسیر قضایی طولانی‌، خسته‌کننده و بسیار لابی‌پذیر است و موضوع  منافع ذی‌نفعان در آن به مدتی طولانی خاموش می‌ماند. 

 

 دوم‌: گفت‌وگو با مسئولان

پس از پیگیری سازمان نظام پزشکی و کارگروه تعرفه انجمن‌های علمی، اولین ملاقات با معاون اول رییس جمهور رخ داد. متاسفانه در این ملاقات نماینده‌ای از پیگیران انجمن‌ها وجود نداشت و اطلاع‌رسانی فقط از طرف سازمان نظام پزشکی انجام شد و نبود منابع مستقل، امکان راستی‌آزمایی آنچه نقل شده را از بین می‌برد. اینکه ادعای معاون اول رییس جمهور با انتقال حق تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی چه میزان واقعی است، سوالی بسیار کلیدی است و اینکه دولت لب بامی حسن روحانی چه میزان خواهد توانست در پی آن در مجلس فعلی باشد، بسیار شبهه بر‌انگیز است. شاید هم معاون اول آش ریخته را نذر کرده‌اند و چون می‌دانستند که فرصت زیادی موجود نیست، برای خوشامد حاضران مطلبی را فرموده‌اند. 

راه‌حلی که از جلسه خارج شد، تصمیمی درست ولی با اجرای افتضاح بود زیرا بودن جناب ایرج حریرچی و آشنایی با سوابق سوگیرانه او هیچ کورسویی از امید به اصلاح‌ واقعی روندها را باقی نمی‌گذارد و مجددا نیروی‌های صنفی در مقابل کوهی از لجاجت و آمار‌سازی قرار خواهند گرفت.

اعضای کارگروه تعرفه انجمن‌های علمی باید بر سر شفاف‌سازی مذاکرات و حضور نمایندگانی از خود در جلسات و نیز تغییر در روندها اصرار بورزند زیرا سیاستگذار تمایلی جدی دارد که تنها چند درصدی افزایش را بر سر میز آورد ولی روندهای تصمیم‌گیری خود را تغییر ندهد.

 

سوم‌: مقاومت مدنی 

گروه پزشکان و قانون همچنان معتقد است که اعلام علنی تمکین‌ناپذیری تعرفه‌های موجود و متناسب‌سازی آن توسط ذی‌نفعان، هنوز عملی‌ترین و ممکن‌ترین راه برای حفظ بقاء و تاب‌آوری بنگاه‌های کوچک و بزرگ سلامت است و اگر جز آن شود، عسر و حرجی شگرف را بر صنف مستولی خواهد کرد ‌و بقیه راهبردها شانس موفقیت کمتری دارند و یا اگر موفقیتی حاصل شود، مقیاس آن ‌کوچکتر‌ و بیشتر متمرکز بر تغییر درصدها و اعداد ‌خواهد بود و روندها و نگرش‌های مسلط بر ذهن مدیران ارشد ‌خود‌شیفته را تغییر نخواهد داد و آنان بر همان سیاق عوام‌فریبانه قبلی پای می‌فشرند. 

با این حال گروه پزشکان و قانون، در هفته‌ای که گذشت، تلاش خود برای همپوشانی راهبردهای مختلف را با اعلام پیشنهاد ملاقات حضوری صاحبان اندیشه‌های متفاوت اعلام کرد و پیگیر و آماده شرکت در آن است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.