اسیدفولیک و تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به شکاف کام و لب
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ناصر نجمی در حاشیه هفدهمین کنگره بین‌المللی جراحان دهان، فک و صورت ایران در ارتباط با شکاف لب و کام اظهار داشت: شیوع این ناهنجاری در ایران تقریبا مشابه کشورهایی همچون آمریکای جنوبی و مرکزی همچنین آسیای شرقی است. 

نجمی ادامه داد: برخی از نقاط ایران همچون سیستان و بلوچستان مبتلایان بیشتری به این بیماری وجود دارد و تغذیه همچنین بهداشت از جمله عوامل تأثیرگذار علاوه بر ژنتیک در ایجاد این ناهنجاری است. 

این متخصص جراحی جمجمه فک و صورت از آغاز ارائه روش‌های نوین جراحی جهت کمک به این بیماران در کشور خبر داد و گفت: مبتلایان به شکاف لب و کام حداکثر تا هفت سالگی باید مورد درمان قرار گرفته باشند و بهترین زمان آغاز درمان از سه ماهگی است و حداکثر این افراد اگر ناهنجاری آنها کامل باشد، به پنج جراحی نیاز دارند. 

وی افزود: خوشبختانه چندین مرکز مدرن شکاف لب و کام در کشور فعالیت می‌کند و نهادهای خیریه زیادی نیز در این زمینه فعالیت دارند، آمار ابتلا به این بیماری حدود یک در ۷۵۰ تولد است و البته در مناطق محروم این مسئله بیشتر وجود دارد.

نجمی در پایان خاطرنشان کرد:‌برخی از تحقیقات مؤید این مسئله است که مصرف اسیدفولیک در مادران باردار جهت پیشگیری از این بیماری در جنین آنها مؤثر است، ولی البته تأثیر صددرصدی آن هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.