آلودگی هوا بیش از چهار میلیارد دلار هزینه بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس شاهسونی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در پاییز و زمستان امسال گفت: باتوجه به تغییر طرح ترافیک و بازگشایی مدارس که در آینده اتفاق خواهد افتاد و حذف دورکاری‌ها و همچنین با توجه به اینکه سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی‌مان کفاف مسافر نمی‌دهد و از طرفی با اپیدمی کرونا نیز مواجه هستیم، اکثر مردم تمایل دارند که از خودرو شخصی استفاده کنند. این مساله دامن زده است که وضعیت آلودگی هوا نسبت به سالهای گذشته شدید شود. پیش بینی می‌شود که اگر این روند ادامه داشته باشد و اینکه در کنارش امسال خشکسالی نیز خواهیم داشت، باعث شود تعداد روزهای هوای ناسالم بیشتری نیز داشته باشیم. 

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به ریشه‌های مساله آلودگی هوا در کشور گفت: خودروهای ما خودروهای روز دنیا نیستند و آلاینده هستند. منابع ثابت و کارخانه‌ها چه کارخانه‌های کوچک یا بزرگ، سیستم‌های تصفیه هوای مناسبی ندارند، اینها باعث می‌شود که ما هرسال چنین مشکلی را داشته باشیم. تا زمانی که ما مشکل سوخت، خودروها و منابع ثابتمان حل نشود همین مشکل را داریم. 

وی درارتباط با مازوت سوزی در کشور افزود: از نظر وزارت بهداشت مازوت سوزی ممنوع است، این را اعلام و حتی با سازمان محیط زیست، وزارت نفت، نیرو، کشور مکاتبه کردیم. اعلام کرده‌ایم با توجه به اینکه در مطالعات نشان داده شده است که آلودگی هوا باعث تشدید کووید ۱۹ و همینطور ابتلا و مرگ‌های ناشی از این بیماری می‌شود، به هیچ وجه مازوت در نیروگاه‌ها سوزانده نشود، اما گزارش‌هایی رسیده است که مازوت سوزی انجام می‌شود. مازوت هم باعث افزایش غلظت آلایندگی هوا می‌شود. 

شاهسونی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: قانون هوای پاک در سال ۹۶ ابلاغ شده است. هدف این قانون بهبود کیفیت هوا در کشور بوده است. اگر از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ میانگین سالیانه غلظت آلاینده‌هایمان را بررسی کنیم، می‌بینیم که این قانون هیچگونه تاثیری برروی کاهش غلظت آلاینده‌ها نداشته. این قانون وظایف همه دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرده است. اما به دلیل که این قانون به درستی اجرا نشده، عملا با مشکل آلودگی هوا مواجهیم. تقریبا همه ارگان‌ها به وظایفشان در قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند و ناظر بر این قانون نیز سازمان حفاظت محیط زیست است. 

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درارتباط با مهم ترین راهکارهای برون رفت از معضل آلودگی هوا در کشور گفت: سریعترین اقدامات برای حل بحران آلودگی هوا در قانون هوای پاک و آیین نامه‌های آن ذکر شده است و این قانون باید اجرایی شود. دستگاه‌ها به دلیل مواردی چون تحریم قانون را اجرا نمی‌کنند و باعث می‌شود که این مشکلات را داشته باشیم. 

وی در خصوص اینکه تحریم ها تا چه اندازه در اجرا نشدن قانون هوا پاک تاثیر دارند افزود: تحریم در اجرا نکردن قانون هوای پاک تاثیر زیادی دارد. به هرحال ما برای اینکه خودروهایمان بروز شود نیاز داریم که دانش فنی و قطعه وارد شود و بتوانیم تجهیزات وارد کنیم. تحریم به این مساله دامن می‌زند. حتی در بحث سوخت هم این مشکلات را داریم. تحریم اثر دارد اما تنها علت نیست. 

به گزارش ایلنا شاهسونی در پایان در ارتباط با ارتباط میان آلودگی هوا با شیوع بیماری های مختلف و هزینه آلودگی هوا برای سیستم بهداشت و درمان کشور گفت: تقریبا ده درصد از مرگ‌ها در کشور منتسب به آلودگی هواست. بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان‌ها از جمله سرطان ریه همگی با آلودگی هوا ارتباط دارند و آلودگی ها با بیماری های زیادی مرتبط است که هم می‌تواند عامل آن باشد و هم می‌تواند باعث تشدید این بیماری‌ها بشود، هزینه‌های مرتبط با مرگ و میر ناشی از همه علل منتسب به آلودگی هوا در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۴.۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.